torsdag den 24. august 2017

Studieteknik: Hvad virker og hvad skal du undgå?



Der findes masser af gode råd og teknikker, du kan benytte dig af som kursist, når det handler om at finde en studieteknik, der virker for dig. Men lad os starte med at kigge på et par af de faldgrupper, som mange kursister typisk falder i.

Drop den trofaste, neongule hjælper

Overskregningstuch eller high-lighter er en klassiker blandt kursister, og du har sikkert selv brugt den mange gange, når du læser.

En overstreget tekstbog er jo i sig selv et bevis på, at du har arbejdet hårdt, ikke? Problemet er bare, at vi ikke umiddelbart kan sætte lighedstegn mellem neongule streger i en tekst og effektiv læring.

Videnskaben viser nemlig, at en overstregningstusch ikke hjælper dig med at huske teksten bedre. Tværtimod afbryder den dig i dit læseflow. Når du bruger en overstregningstuch skal du tilmed holde fokus på at læse, forstå og markere på samme tid – og i sidste ende lærer du ikke mere af det. 


Spild ikke tiden på at læse dine lærerbøger flere gange 

Når du læser pensum første gang får du et overblik over indholdet. Du kan drage de første paralleller mellem emner, og det giver dig en vis viden om, hvad du skal slå op, når du sidder med en opgave.

Men du bliver ikke bedre af at læse bogen en gang til.

Når du har læst pensum én gang, bør den alene være et opslagsværk til de opgaver, du løbende løser. Slå de konkrete problemstillinger op, du står overfor. Dét er effektivt. Men at læse det hele igen for at pleje din samvittighed er i bedste fald et stort spild af tid.

De 3 mest effektive studieteknikker

Nu har vi været inde på, hvilke studieteknikker du ikke skal sætte din lid til.

Lad os i stedet kigge lidt mere på, hvad der faktisk kan hjælpe dig til bedre at huske dit pensum og klare dig bedre til eksamen. 

Distributed practice

Direkte oversat til dansk hedder dette princip ”fordelt læring”.

Det er det modsatte af, at læse intensivt op til eksamen, fordi du ikke har fulgt med hele året.

Hjernen lærer over tid

Hvis du bruger 2 timer hver uge over en periode på fire måneder får du et langt bedre overblik over pensum, end hvis du studerer intensivt i 32 timer over 3 dage lige før eksamen.

Jo tidligere du kan gå i gang med at løse opgaver på dit studie, desto bedre. Det er en stor fordel at følge med fra semesterstart, for tiden din hjerne får til at danne sig et overblik over faget og ’vænne sig til det’ vil give dig en kæmpe fordel til den afsluttende oplæsning og den faktiske eksamen.

Godt begyndt er halvt fuldendt, som det populære ordsprog siger.

Test og brug din viden i praksis

Når du læser en bog er der tale om ”passiv indlæring” – i stil med at modtage information til en forelæsning.

Du får en masse information, men du bruger den ikke. Derfor sidder stoffet heller ikke fast.

Den manglende anvendelse – før, du sveder til eksamen – er også årsagen til, at du måske har læst en tekstbog 3 gange og stadig intet huskede af faget til eksamen.

Læs maksimalt dit pensum én gang.

Når det én gang er læst, så brug tiden på at løse opgaver, der inddrager det, du har læst.

Hvis du har en skriftlig eksamen foran dig, så er denne studieteknik nem. Du skal blot downloade de gamle øvelsesopgaver og lave dem. Det giver bedre mening indlæringsmæssigt at løse opgaverne mange gange (hver) end at læse din bog flere gange.

Når du løser en opgave tvinges du nemlig til aktivt at bruge din viden.

Noter i hånden = fantastisk studieteknik

Kaster du et blik på sidemanden i løbet af næste dansktime, så er der en god chance for at han eller hun tager noter, mens læren taler.

Det er som udgangspunkt en god idé... MEN... du skal altid skrive dine noter i hånden og ikke på en computer, hvis du skal få mest muligt ud af indsatsen.

Når du tager noter på din computer, behandler du ikke stoffet. Du er bare en sekretær. Informationen kommer ind ad øret og ud igennem dine fingre, mens du hamrer løs på tastaturet og ukritisk skriver alt hvad læreren siger ned.

Men når du tager noter i hånden, er du nødt til at behandle stoffet. Du bliver nødt til at plukke det væsentlige ud og skrive det med egne ord, fordi du ellers ikke kan få det hele med. Du tager aktivt stilling til stoffet, hvilket gør, at du husker stoffet bedre bagefter. 


Dropper du de 2 første studieteknikker og tilegner du dig de 3 mest effektive er du allerede kommet langt.

Det skylder du dig selv at gøre – ellers risikerer du nemt at spilde din tid - og er der noget værre?

Kilde: http://faa12.dk/studietips/studieteknikker-de-3-bedste-og-2-vaerste-studieteknikker/ 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar