torsdag den 30. marts 2017

Jeg indså, at jeg havde brug for at begynde på en frisk



I sin fritid nørkler han med at bygge højtalere, og den store drøm er at komme i lære som elektriker. 19-årige Patrick Bøgelund har brugt HF & VUC FYN Nyborg til at få styr på matematikken. Nu føler han sig klar til at gennemføre erhvervsskolen.

For Patrick er det helt normalt at bruge fritiden på at fikse noget elektronik, og i år er det vennerne, der får glæde af det. Et par store højtalere på en kassevogn skal være klar til sommerens musikfestival på Skarø. Hvis det står til Patrick, kommer de ikke til at mangle høj musik i deres camp.

Målet om at blive elektriker, har ikke altid været der. 9. klasse blev afsluttet med pæne karakterer, ”især naturfagene lå godt til mig”, forklarer Patrick, som fik flere 12-taller og derfor ikke så noget problem i at gå direkte på Odense Tekniske Gymnasium. På gymnasiet skete der bare noget, som vendte op og ned på det hele.

”En test viste, at jeg var ordblind. Jeg tror, at læreren havde en mistanke, fordi jeg havde lidt svært ved at læse og skrive, og jeg har tidligere fået specialundervisning i en læseklasse. Men der er aldrig nogen, der har sagt, at jeg kunne være ordblind. De har bare prøvet at hjælpe mig med min læsning”.

Som ordblind fik Patrick mange hjælpemidler, der skulle gøre skolen lettere, men i slutningen af 1. g var han alligevel nødt til at droppe ud. På det tidspunkt stod det klart, at han ikke ville kunne bestå alle fagene.

”Studievejledningen rådede mig til at tage en pause og tænke over, hvad jeg så ville. Heldigvis havde jeg et godt job ved siden af, så jeg fortsatte med at arbejde, og jeg nåede frem til, at elektriker måtte være det rigtige for mig”.

Derfor begyndte Patrick på erhvervsskolen i Odense, men også her måtte han stoppe efter nogle måneder. ”På elektrikeruddannelsen var matematikken rigtig hård, og det var svært at få hjælp”, forklarer Patrick om, hvorfor første forsøg på erhvervsskolen gik i vasken.

Så nu er Patrick i gang med at tage 10. klasse på VUC i Nyborg. Her går han i en klasse med et godt sammenhold, og hvor folk kender hinanden.

”Jeg indså, at jeg havde brug for at starte helt fra bunden og begynde på en frisk. Derfor spurgte jeg her på VUC, hvad de ville foreslå. Studievejlederen har hjulpet mig, så jeg får lige det niveau i matematik, som jeg skal bruge på erhvervsskolen”.

Det betyder, at Patrick kan få merit for matematikundervisningen, når han igen begynder på uddannelsen til elektriker. Ja, han er faktisk allerede blevet optaget på erhvervsskolen i Svendborg og glæder sig til at komme i gang. Han er overbevist om, at han godt kan skaffe sig en læreplads.

”Jeg har arbejdet i KIWI i Ullerslev siden jeg var 16 år, og det tæller jo for en mester, at man viser, at man kan passe et arbejde. Og så er der heldigvis rigtig meget efterspørgsel på elektrikere lige nu”

Det er en stor hjælp, at Patrick kan bo hjemme hos sin far. Det holder udgifterne nede, og faren støtter ham. ”Min far er god til at hjælpe mig med at komme op, hvis det lige er blevet lidt for sent dagen før”, forklarer Patrick smilende, og tilføjer ”mine forældre har en forventning om, at jeg gør mere med mit liv end de nåede. Min far vil blive rigtig stolt, når jeg en dag står som udlært elektriker”.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar