torsdag den 16. marts 2017

Jeg er på VUC for at gøre min vej nemmere



Med en god uddannelse som salgsassistent troede Maria Rosendal Christensen egentlig, at hun havde fundet sin plads i livet. Men efter nogle år på arbejdsmarkedet, kom ambitionerne snigende – og nu har hun sat sig på skolebænken igen. HF & VUC FYN Glamsbjerg er første skridt på vejen til en dag at kunne kalde sig souschef.

Lige nu er Maria i gang med at læse 10. klasse for at vænne sig til at gå i skole igen. Hun er 25-år, og det er lang tid siden, at hun har lavet lektier og været til eksamen. ”I folkeskolen havde jeg det ikke særlig godt, jeg var skoletræt, og bagefter ville jeg bare videre i livet”, fortæller Maria, når hun skal forklare, hvorfor hun ikke er gået den lige vej i uddannelsessystemet.

”Det er rigtig mange år siden, at jeg har taget et fag som matematik, så det med at gå direkte på hf, det var jeg ikke klar til. AVU er en slags mellemvej, så jeg kan komme videre”.

Efter 9. klasse prøvede Maria kræfter med bageruddannelsen, men det var ikke noget for hende, så hun fandt sig et arbejde i havnekiosken i Falsled. Her var hun i et par sæsoner, indtil en veninde begyndte at snakke om at tage HG, og Maria fik lyst til at følge med. Det blev i første omgang til en uddannelse som salgsassistent, men nu er hun klar til at tage et større ansvar.

”Hvis jeg skal have en chance for at komme ind i et trainee-forløb i en af de større butikker, så vil de gerne have, at man har en hf med sig. Jeg er på VUC for at gøre min vej nemmere”.

På HF & VUC FYN Glamsbjerg viste en tilfredshedsundersøgelse i efteråret, at netop nærheden til skolen er meget vigtig for kursisterne. De sætter pris på at kunne tage en uddannelse i lokalmiljøet, og ønsker ikke at tage den lange vej til Odense.

Sådan er det også for Maria. Hun har to heste hjemme på gården, hvor hun bor hos sine forældre. Især om sommeren tager hestene meget tid, og jobbet som køkkenmedhjælper i Arena Assens skal også passes. Det var den vigtigste grund til, at Maria valgte VUC i Glamsbjerg.

”Her har jeg kun 25 min. til skole, men hvis jeg skal ind til Odense, så tager det 45 min. Når jeg både har arbejde og heste, så kan jeg ikke ligge og bruge så lang tid på transport hver dag, så ville jeg jo aldrig være hjemme”.

For Maria har det især været engelsk, der har givet problemer. ”Mine lærere i folkeskolen opgav mig nærmest, og i 9. klasse dumpede jeg faget”, fortæller Maria, som nu har fået meget mere selvtillid. Matematiklæreren på VUC har hun det rigtig godt med, og her lærer hun en masse. I det hele taget er karaktererne blevet meget bedre end i folkeskolen, så næste skridt er hf.

”Jeg vælger hf-enkeltfag, på grund af min alder. På den 2-årige hf ville jeg måske komme til at gå sammen med nogle, som kommer direkte fra folkeskolen. Det gør bare en forskel, at folk har noget erfaring og har prøvet nogle ting”.

Selv om Maria ikke har gået den lige vej, så føler hun sig sikker på, at hun nok skal klare udfordringerne. ”Jeg er 100 procent klar over, hvor jeg er på vej hen, der er ikke noget der”, siger hun med fast stemme, og der er opbakning fra forældrene, ”de er bare stolte af, at jeg rent faktisk har fået en uddannelse og ikke sidder fast”. 

Læs mere

Overvejer du også at gå i gang med en uddannelse? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar