tirsdag den 14. marts 2017

Her er man på fornavn med studievejlederen



23-årige Mads Vinstrup har en drøm om at blive tandlæge. Derfor er han i gang med at tage sidste del af sin hf-uddannelse på HF & VUC FYN Middelfart. En god studievejledning hjalp ham med at vælge de rigtige fag.

Det har ikke altid været en selvfølge, at Mads skulle på universitetet. I folkeskolen pjækkede han en del, og selvom han bestod 9. klasse, så var karaktererne ikke ret gode. Mads holdt sig meget for sig selv, og han var slet ikke motiveret til at gå i skole.

”Jeg havde svært ved at komme i gang på det tidspunkt af mit liv, og senere syntes jeg, at jeg var blevet for gammel til at begynde i gymnasiet. Og så var VUC lige pludselig den gyldne mulighed for mig. Her skulle jeg ikke gå sammen med 15-16-årige, her kunne jeg være sammen med folk på min egen alder”.

Stille og roligt begyndte han med 11 timers undervisning om ugen på hf-enkeltfag. Det var ikke nok til at få SU, men han boede stadig hjemme hos sine forældre, så det kunne godt hænge sammen. Heldigvis lå skolen tæt på hjemmet.

”Mange af de folk der går her, dem kender jeg fra lokalmiljøet. Her er man et individ - ikke bare et tal. Man skal ikke trække et nummer, når man kommer ind til studievejlederen – man er på fornavn med dem”.

Mads Vinstrup har med tiden taget nogle af sine hf-fag i Odense, men det var muligheden for at gå på en lille lokal afdeling, der hjalp ham i gang.

”I takt med at jeg har fået mere selvtillid og mere mod på livet, er jeg blevet mere udadvendt, og nu kan jeg godt tage ind til Odense, men det ville jeg ikke have kunnet, da jeg startede”.

Da selvtilliden blev større, begyndte han også at engagere sig i skolens liv, og nu er han kursistrådsformand. Han arrangerer foredrag og fester, og i efteråret var han med til at koordinere demonstrationerne i Odense mod nedskæringer på uddannelsesområdet. Mads har gennemgået en stor personlig udvikling i løbet af uddannelsen, og faktisk tror han slet ikke, at han var kommet i gang uden den rigtige vejledning og hjælp til at starte på VUC.

”Det er nok ikke eliten, der går på VUC. Det er folk, der har brug for en chance til. Der er ikke altid plads til dem på gymnasiet, hvor de stærke akademikerbørn går. Jeg ved ikke, hvor jeg var endt, hvis jeg ikke var begyndt her, men jeg tror ikke, at jeg var blevet færdig med en gymnasial uddannelse”.

Mads regner med at få et gennemsnit, der er højt nok til at blive tandlæge. ”Jeg kan gode lide tandlægefaget, fordi der ikke kun er papirarbejde, du får også lov til at lave noget med hænderne”, forklarer han. Fremtiden ser lys ud. Med den rigtige sammensætning af fag er Mads klar til at søge ind på Aarhus Universitet og realisere drømmen om at blive tandlæge.

Læs mere om HF & VUC FYN i Middelfart her


Ingen kommentarer:

Send en kommentar