onsdag den 17. august 2016

6 gode råd der får din hjerne i topform til studiestart


Er du blive helt ør i hovedet oven på sådan et par introdage med masser af nye ansigter at forholde sig til og navne, der skal læres. Og har du brug for lidt ekstra hjernepower til at få tænkebøffen op i gear efter sommerferien? Fortvivl ikke! Vi har samlet 6 gode råd, der får din hjerne i topform til studiestart.


Får du nok?

Du kender det sikkert godt. Trætheden, svimmelheden, følelsen af jetlag og problemer med koncentrationen. Alle sammen klassiske tegn på dehydrering. Faktisk består din hjerne af 4 dele vand og kun 1 del hjernegrød. Så det er ikke så mærkeligt, at det hele roterer lidt langsommere, når der er underskud på væskebalancen. Så hvis du vil sikre din præstationsevne, have masser af energi og holde humøret i top, så er løsningen kun en tår væk. Tag evt. en vandflaske med i skole og husk også sidemanden på, at han/hun får væske nok. 2,5 liter om dagen burde holde dig kørende.

Har du snuset til din sidemand for nylig?    

Brug dine sanser. Lugt, lyt, se, smag og føl. Når du udfordrer dine sanser, så stimulerer du samtidig din hjerne. Smid fx skoene og mærk underlaget. Træn dit perifere syn ved at kigge til siden uden at bevæge nakken eller øjnene. Eller sæt musik i ørene og skru næsten helt ned, så du skal koncentrere dig for at høre ordene. Overrask dine smagsløg og prøv noget nyt mad i kantinen. Det udfordrer og udvikler alt sammen din hjerne.

Har du stået på ét ben i dag?

Hvordan skal jonglering, at hoppe på et ben med lukkede øjne og at binde mine snørebånd med en pincet gøre mig bedre til matematik og dansk, spørger du sikkert. Jo ser du, når du udsætter din hjerne for ting, som den ikke er vant til, lige meget hvor fjollet en opgave det er, så bliver du samtidig bedre til at lære andre ting, som fx matematik og dansk. Din hjerne er ligeglad med opgaven. Så længe det er nyt og udfordrende, så belønner den dig ved at blive bedre og hurtigere til at lære.

Hjerne
Body -building
Hvis din hjerne kunne løbe en tur eller løfte en håndvægt, ville den helt sikkert gøre det. For træning er nemlig lige så vigtigt for din hjerne som for din krop. Hver gang du træner, styrker du blodtilførslen til din hjerne. Motion styrker hjernens forbindelser (synapser), hvilket gør dig bedre til at lære nye ting og til at huske det, du har lært. Så snup en løbetur eller en tur i fitness. Der er jo ingen grund til at skulle læse pensum flere gange end højest nødvendigt.

ZzzzZzzzZzzzZzzzz

Ja, det kan måske være svært at få søvn nok for tiden, når din favorit-disciplin ved OL sendes kl. 2 om natten. Men hvis du får for lidt søvn mister din hjerne faktisk sin evne til at lære og huske nye ting. Som standard skal du minimum have 7 timers søvn hver nat og gerne på samme tidspunkt. Nye studier viser dog, at en enkelt søvnforstyrrelse én gang i ugen faktisk kan være gavnlig, fordi det udløser en mild form for stress, der gør kroppen stærkere. Så måske er der plads til at sætte vækkeuret en enkelt gang under OL. Men ellers god nat og sov godt.

Muhahahaha

Et godt grin er noget af det bedste, der findes – og så er det samtidig den korteste vej til indre ro, godt humør og god søvn. Når du griner udskiller din hjerne nemlig både dopamin og serotonin, der virker afslappende og giver en følelse af lykke i hjernen. Hjernen skelner sjovt nok ikke mellem ægte latter og et falsk grin. Så næste gang du står i kø i fakta, så brug tiden på at få dig en ordentlig griner og giv din hjerne et ordentligt skud naturlige lykkepiller.


søndag den 14. august 2016

Velkommen til HF & VUC FYN


Det er dejligt at se så mange nye ansigter, der er klar til et nyt kursusår på HF & VUC FYN. Vi ønsker alle kursister velkommen og held og lykke med jeres uddannelser!