mandag den 19. december 2016

Talblindhed giver udfordringer i hverdagen, som man ikke drømmer om



Mandag morgen. Du er på vej ud af døren. Du tager overtøjet på og snører dine sko. Du kigger på dit ur - du er i god tid. Du når frem til stationen lige inden toget ankommer. Du finder den rigtige vogn og din plads. Du tæller mønterne i din lomme – der er nok til en sandwich til frokost. Du ankommer til skolen i tide til første time. Det er matematik – ingen problemer!  

Synes du ovenstående lyder som et realistisk scenarie? Så er der gode nyheder – du er højest sandsynlig ikke talblind. Men for unge, der lider af talblindhed er en simpel togtur blot én af mange ting, der fylder hverdagen med udfordringer.

Det kender 17-årige Luella Ratjen Sunke og 19-årige Line Gaarddal Mogensen kun alt for godt. De er nemlig blandt de én til to procent af danskerne, som lider af talblindhed, og som har svært ved bl.a. matematik, at finde vej, at holde styr på tid, tal, højre og venstre - og for enkelte at binde snørebånd.

Og selv om talblindhed er et forholdsvist ukendt handikap sammenlignet med fx ordblindhed – så er der heldigvis hjælp at hente.

Hf for talblinde

Den hjælp får Luella og Line på HF & VUC FYN i Nyborg – her går de på en hf-linje særligt tilrettelagt for talblinde. Og efter en svær tid i folkeskolen er det rart at være en del af et miljø, hvor andre forstår ens udfordringer.

”Det har været dejligt at møde andre med de samme problemer. Man svinger bare godt sammen med andre talblinde, fordi man har svært ved de samme ting. Jeg kan huske fra folkeskolen, hvor det var lidt øv, når man skulle arbejde i grupper, for selv om man ikke forstod tingene, havde man ikke lyst til at sige noget”, fortæller Line, der nu har fået mere mod på at bidrage i timerne.

”Før turde jeg ikke at række hånden op, og jeg lod altid en af de andre i klassen svare. Nu tager jeg chancen – enten rammer jeg rigtigt eller også rammer jeg forkert. Man tør spørge mere, for man ved at man ikke er den eneste i klassen, der ikke har forstået det”, fortæller hun og bakkes op af Luella.

”Det er dejligt at blive sat sammen i en stor gruppe med andre, der også er talblinde, for så kan man bakke hinanden op og hjælpe hinanden”.

Ekstra hjælp i matematik

For både Luella og Line har deres talblindhed budt på mange udfordringer i folkeskolen – især i matematiktimerne. Derfor er der på hf-linjen for talblinde særligt fokus på matematik.

”Vi har tre former for matematik. Der er de almindelige matematiktimer, hvor alle deltager - også dem der ikke har talblindhed. Så er der individuel matematik, hvor man sidder sammen med sin matematiklærer. Og derudover er der matematik, hvor alle de talblinde er samlet”, forklarer Line.

De ekstra timer giver overskud og tid til at forstå de ting, man ikke fanger i første omgang, mener hun.

”Det er rigtig rart, at man lige kan få gentaget nogle af de ting, som man kan have svært ved fra de andre fag, fx i kemi. Man sidder i kemitimen og tænker, at man ikke forstår det, men så ved man, at man har muligheden for at få det repeteret igen”.

”Jeg er talblind”

Efter at de har mødt andre talblinde i Nyborg er både Luella og Line blevet mere åbne omkring deres talblindhed – også over for de af deres venner, der ikke er talblinde.

”Man har virkelig dunket sig selv oven i hovedet og følt at man var dårlig til alt muligt. Så det er faktisk godt at få sat et navn på. Jeg har altid haft svært ved matematik, og det vidste mine veninder jo godt, men jeg havde virkelig svært ved at indrømme over for dem, at jeg var talblindhed. Men da jeg så fik det sagt, så var det en stor lettelse og de tog det jo fint”, fortæller Luella.

Også Line er blevet mere åben om sin talblindhed.

”Jeg synes ikke længere, det er pinligt at indrømme, at jeg er talblind. Førhen, når jeg fx skulle ringe ned til min læge og sekretæren spurgte efter mit cpr-nummer, så var det pinligt at indrømme, at jeg ikke kunne huske det, men nu siger jeg det bare”.

”Det er jo en del af ens identitet”

Luella fik først diagnosen talblind i 9. klasse og Line først, da hun søgte ind på HF & VUC FYN i Nyborg. De ville begge ønske, at den var kommet noget før.

”Det er jo en del af ens identitet, at være talblind og der mangler noget, når man ikke har fået det at vide”, forklarer Luella, og bakkes op af Line:

”Der er mange, der kunne have brug for hjælpen, hvis de har det på samme måde som os, da vi gik i folkeskole. Det kunne være fedt, hvis folk fandt ud af, at de var talblinde på et tidligere tidspunkt, så de ikke går og tror, at de er dumme”.

Derfor er det vigtigt at udbrede kendskabet til talblindhed.

”Det kunne være vildt fedt, hvis man lavede en dag dedikeret til talblindhed – ligesom man har det med ordblindhed. Der er jo mange kendte der har ordblindhed, og som har klaret sig godt. Det kunne være meget rart med nogle forbilleder som er talblinde, lyder opfordringen fra Line.

”Min gamle skole har bedt mig om at komme og fortælle om talblindhed og hvad jeg har lært. Det vil jeg rigtig gerne, for måske at hjælpe nogen, der sidder i den samme situation, som jeg sad i”, fortæller Luella.

Man er ikke talblind bare fordi man har svært ved matematik

En del af budskabet omkring talblindhed handler samtidig om at opklare nogle misforståelser. Det er fx ikke alle som har svært ved matematik, der lider af talblindhed. Men det handler også om at forstå, hvordan talblindhed påvirker folks hverdag, mener pigerne.

”Der er mange ting, som fx problemer med at binde snørebånd eller finde vej, som man ikke forbinder med talblindhed, og jeg tror, at mange bliver overrasket, når de hører om det”, forklarer Line og følger op med et eksempel fra hverdagen:

”Mit første arbejde var som opvasker, og når man havde fri skulle man skrive, hvor mange timer man havde været på arbejde. Jeg syntes, det var så pinligt at indrømme, at jeg ikke kunne regne det ud. Så jeg ringede til min mor for at spørge hende. Man lærer det selvfølgelig hen ad vejen, men det tager noget tid”.

Heldigvis er der også hjælp at hente på VUC til de praktiske hverdagsproblemer:

”Da jeg skulle flytte i lejlighed, syntes jeg, det var svært at skulle lægge et budget, så jeg tog det med over på skolen, og så brugte vi et par dage på, hvordan man lægger et budget for en måned. Der havde jeg også en veninde med, så hun kunne se, hvad det var jeg havde svært ved og hvor hun kunne hjælpe”, fortæller Line.

”Bliv testet – hvis du er i tvivl”

Fra begge piger er budskabet til andre unge klart.

”Jeg vil helt klart anbefale folk at blive testet. Jeg ved jo hvor meget bedre jeg har fået det med mig selv efter jeg har fundet ud af at jeg er talblind”, lyder konklusionen fra Line.

Læs mere

Ingen kommentarer:

Send en kommentar