onsdag den 9. november 2016

Hf-søfart: En anderledes ungdomsuddannelse

Hvorfor vælge en utraditionel ungdomsuddannelse som hf-søfart? Det spørgsmål har vi stillet til Andreas, Hanne, Ronja og Joachim, der alle går på hf-søfart i Svendborg.

Andreas Werner, 18 år


”Jeg havde en drøm om at komme ud at sejle. Men jeg syntes, at det var lidt for vildt at gøre det direkte efter folkeskolen. Og så faldt jeg over hf-søfart, som passede til mine behov”, fortæller 18-årige Werner Hansen om, hvorfor valget faldt på den maritime ungdomsuddannelse i Svendborg, hvor han er godt i gang med sit første år.

På hf-søfart får han både en hf-uddannelse samtidig med at han uddanner sig til Skibsassistent på Søfartsskolen. Det er en god kombination af disciplin, praktisk arbejde og det boglige, mener Werner, som klassekammeraterne kalder ham, men det bedste ved uddannelsen er dog at få noget mellem hænderne at arbejde med.

”Det fedeste ved hf-søfart er det praktiske. Vi har fag som sømandskab og sø-sikkerhed, og vi har et riggerum, hvor vi lærer at binde forskellige knob. Som skibsassistent skal man kunne mange ting. Nede i maskinen skal du kunne håndtere de forskellige værktøjer, og samtidig skal du kunne lægge skibet til kajen, gøre rent og servere mad”.

Kursisterne lærer bedst ved at prøve tingene af i praksis. Derfor byder uddannelsen på mange udfordringer og oplevelser undervejs, hvor der er rig mulighed for at træne og få testet sine færdigheder. Og det kan nogle gange være en grænseoverskridende oplevelse, fortæller Werner.

”Vi blev kastet ud i at skulle fortøjre en båd. Jeg havde ikke forestillet mig hvor mange ting, der skulle gøres og hvor hurtigt det skulle gå. Det var grænseoverskridende og adrenalinen pumpede i kroppen”.

Selv om Werner stadig har nogle år tilbage på hf-søfart, så ved han godt hvad han skal bruge uddannelsen til.

”Jeg tager navigatøruddannelsen, når jeg er færdig. Men først skal jeg lige ud at sejle et år eller to”.

Hanne Truelsen, 17 år


”Jeg havde brug for at lave mere end at sidde stille”, fortæller 17-årige Hanne Truelsen om hvorfor hun valgte at tage sin ungdomsuddannelse i Svendborg på hf-søfart.

Der er mange valg på hylderne, når der skal vælges ungdomsuddannelse, men for Hanne var der ingen tvivl om, at hun ville noget andet end gymnasiet.

”Jeg kommer lige fra efterskole og der havde jeg siddet med en boglig uddannelse. Jeg havde brug for at lave mere end at sidde stille”.

Derfor var hf-søfart et oplagt valg for Hanne. Her er der rig mulighed for at prøve tingene af i praksis og det giver blod på tanden.

”Man bliver mere motiveret af at få tingene i hænderne i stedet for bare at sidde og kigge på et billede af noget i en bog”, lyder konklusionen fra Hanne.

Ronja Thorsen, 19 år


”Jeg glæder mig til at komme ud på et stort containerskib. Det er ikke smukt og romantisk, men råt. Det handler også om at prøve grænser af og teste sig selv”, fortæller 19-årige Ronja Thorsen, der er i gang med tredje og sidste år på hf-søfart i Svendborg.

Næste sommer er hun færdig med uddannelsen, og hun glæder sig til at komme ud at prøve kræfter med elementerne – gerne på et af de store containerskibe.

”Jeg er lidt nervøs for det, men glæder mig også, fordi jeg elsker at prøve grænser af og skubbe mig selv både fysisk og psykisk. Fx i en rigtig storm, hvor skibet bliver kastet rundt”, fortæller Ronja.

Selv om søfart traditionelt set er et mandefag, så afholder det ikke Ronja og stadig flere piger som hende i at søge ind på hf-søfart.

”Jeg har altid haft det sådan, at jeg ikke ville gå på gymnasiet. Jeg kunne ikke overskue at skulle gå i normal skole. Jeg gider ikke pige-fnidder og kommer bedst ud af det med drenge, og det rå element ved uddannelsen tiltrak mig meget”, fortæller Ronja om hvorfor hun valgte hf-søfart.

Og det valg har hun ikke fortrudt.

”Jeg har været virkelig glad for uddannelsen hele vejen igennem – både i forhold til selve uddannelsen, men også miljøet. Vi har en god klasse, hvor man bliver accepteret for den man er. Der er plads til at være social, men man kan også få et pusterum, hvis man lige har brug for at være sig selv”.

Joachim Larsen, 19 år


”Min far er uddannet maskinmester, og jeg har været med ham ude at se nogle af de skibe, han har sejlet på, når de har ligget i dok, og det synes jeg var spændende. Jeg kan godt lide at sejle og så faldt jeg over hf-søfart”, fortæller 19-årige Joachim Larsen, der er i gang med sit tredje og sidste år på hf-søfart i Svendborg.

”Jeg er jo selvfølgelig blevet inspireret af min far, der er maskinmester, men det var ikke på grund af ham, at jeg valgte det. Det var min egen idé”, lyder meldingen. Joachim går på den maskintekniske linje på hf-søfart, som i særlig grad peger frem mod uddannelsen til maskinmester. Og Joachim har planer om at begynde med maskinmesteruddannelsen allerede næste sommer.

De snart 3 år på hf-søfart har været en positiv oplevelse. Også selv om det til tider har været hårdt og krævet viljestyrke at komme dertil, hvor han er i dag.

”Det første år var jeg træt af, at vi havde så mange fag, men jeg lærte meget, og det gjorde, at jeg fortsatte. Det er bare en bakke, man skal over, og så er det meget bedre på den anden side”, lyder det fra Joachim, der er glad for at han er fortsat på uddannelsen, der undervejs har budt på mange oplevelser. Der er dog en som han husker bedre end de andre.

”Vi var på flådeøvelse, hvor vi blev smidt i vandet i redningsdragter og skulle lære at vende en redningsflåde. Vi lå i vandet i flere timer for at prøve på egen krop, hvordan det er, hvis et skib synker. Og selv om man ikke er så glad for det i situationen, så er man glad for at man gennemførte det. Det var en fed oplevelse”.

Læs mere om hf-søfart




Ingen kommentarer:

Send en kommentar