fredag den 13. maj 2016

Hf Adventure blev lykken for Mads


Mads Hasseriis (tv) og Marcus Svedborg (th) til Adventure Race 2016 

”Jeg manglede et afbræk fra alt det faglige, og så kørte jeg fuldstændig træt i det”, fortæller 20-årige Mads Hasseriis Hansen om, hvorfor han valgte at droppe ud halvvejs igennem sin gymnasieuddannelse.      

Afbrækket fra de boglige fag fandt han på Hf Adventure på HF & VUC FYN i Nyborg, hvor de almindelige timer krydres med kursusfag i alt fra windsurfing over havkajak til mountainbike. I dag er han i gang med sit andet år ud af tre på uddannelsen. Vi fangede ham til en kort snak om uddannelsen og fremtiden midt under det største årlige event på uddannelsen - nemlig Adventure
Race.

Adventure Race


Mads står på den grønne p-plads over for Storebæltsbadet i selskab med vennen Marcus Svedborg, der også læser på Hf-Adventure. Parkeret side om side på den grønne plæne er to biler – begge med reb bundet til anhængertrækkene. Drengene har fyldt baggagerummet på den ene bil med gammelt jern og træningsvægte. Bilerne skal nemlig veje det samme, når deltagerne til årets Adventure Race kommer forbi Mads og Marcus’ post, hvor det er den velkendte stærkmandsdisciplin biltræk, der skal dystes i.

”Det er andet år, jeg er med til at arrangere løbet. Vi hjælper til med alt det praktiske, men står også for noget af planlægningen. Vi har selv været med til at arrangere posten med biltræk”, fortæller Mads.

”Det er fedt at være med og få lov til at arrangere det, byder Marcus ind.

Øvelsen med at planlægge og afvikle Adventure Race er en fast bestanddel af kursisternes ansvar på Hf Adventure, og det er en lærerig oplevelse, forklarer Mads.

”Det kan godt være en stor udfordring at få logistikken til at gå op. Da vi havde planlagt det hele, kom vi i tanker om, at der godt kunne risikere at komme to hold over til posten på samme tid. Så var vi nødt til at skaffe en bil mere, og vi fik bakset et reb mere sammen”, forklarer Mads, mens han peger på det hjemmestrikkede reb, som er bundet bag den ene af bilerne.

Mads skulle lige teste rebet inden de første deltagere ankom

Adventure-linjen var et naturligt valg


”Jeg har dyrket en hel del svømning og har også gået på idrætsefterskole, så Hf Adventure var egentligt et naturligt valg for mig”, fortæller Mads. Alligevel faldt valget i første omgang på det almene gymnasium, da der skulle vælges ungdomsuddannelse. Et valg, der primært skyldtes, at han ikke kendte til de andre muligheder.

”Jeg havde ikke tøvet med at vælge den her linje i stedet for det almene gymnasium, hvis jeg havde vidst det fandtes”, fortæller Mads.

Kommende politimand… måske 


Hvad fremtidsplanerne indeholder, er der endnu ikke helt styr på, men en uddannelse som politimand, ligger højt på listen.

”Jeg overvejer at søge ind på politiskolen, når jeg er færdig med uddannelsen, men nu må vi se”, slutter Mads af.

Læs mere


Læs mere om Hf Adventure på vucfyn.dk/adventure

Ingen kommentarer:

Send en kommentar