tirsdag den 15. december 2015

Skoleskemaet er lagt efter håndbolden

Mikkel Caspersen Hansen fik tilrettelagt sine hf enkeltfag så fleksibilitet, at han kan passe to ”fuldtidsjobs” – et som håndboldspiller i Korsør – et andet som hf-kursist i Odense.

Da jeg havde brækket ryggen, blev jeg stillet i udsigt, at jeg måske aldrig kom til at få igen – og slet ikke til at spille håndbold. Og det sætter nogle tanker i gang, blandt andet om det vigtige i at finde ind i et fag, jeg brænder for, fortæller Mikkel Hansen.
Af journalist Hans Havgaard Hansen


Det er mandag morgen

Mikkel scorede 8 mål i weekendens kamp. Alligevel tabte holdet med et enkelt mål, og det ærgrer ham sindssygt.
- Men jeg arbejder med det og kæmper for at få noget ud af dagen – på trods, fortæller Mikkel Caspersen Hansen.
Den 20-årige håndboldspiller med talent til at kæmpe sig på A-landsholdet, er lige mødt på HF & VUC FYN til vejledningssamtale med hf-lærer Ole Jeppesen.
Et langvarigt genoptræningsforløb formede Mikkels ide om at blive fysioterapeut og supplere med en uddannelse som akupunktør. Akupunkturen hjalp mig på benene igen efter rygskaden, og det har været meget inspirerende, fortæller håndboldspilleren fra HF & VUC FYN.

Brækket ryg gav inspiration

Mikkel ville oprindeligt have været cykelsmed og nåede at tage grundforløbet.
Men en lang genoptræning af en brækket ryg fik håndboldspilleren tændt på idéen om at blive fysioterapeut og akupunktør.
Derfor gik han i gang med at tage en hf – stykket sammen af enkeltfag, så skolen kunne passes sammen med håndboldkarrieren.

Kæmper som en bjørn

- Håndbold betyder på den ene side alt for mig. Men jeg har lige været ukampdygtig i halvandet år, ved jeg, at det lige pludselig kan være slut. Og jeg kan under alle omstændigheder kun spille håndbold, til jeg er omkring de 40 år, fortæller Mikkel Caspersen Hansen.
Derfor er skole og uddannelse – på trods af alt - det, der har Mikkels højeste prioritet. Og han kæmper som en bjørn, når der er noget, han vil forstå. Den kampvilje har håndboldspilleren med sig fra sporten.
Hellere 60 minutter på banen og ingen penge – end masser af penge og 60 minutter på bænken. Det er Mikkel Caspersen Hansens indstilling til håndbold. Den indstilling tager han med sig i skole – så mon ikke han får en fornuftig hf og ender som fysioterapeut.

tirsdag den 1. december 2015

EUD forberedende forløb

Klar til SOSU via HF & VUC FYN

Karakterer i dansk og matematik hæves på særlige forløb i samarbejde mellem HF & VUC FYN og de fynske erhvervsskoler


Af journalist Hans Havgaard Hansen


Den satans skole har ikke altid været sjov.
Og for nogle er resultatet blevet en stopklods på vejen mod en erhvervsuddannelse.
26-årige Tobias Jon Skovhøj vil eksempelvis gerne være SOSU-assistent, men har ikke de nødvendige karakterer i dansk og matematik.


Tobias Jon Skovhøj ser en fremtid som SOSU-assistent. For at blive optaget på erhvervsuddannelsen tager han et EUD forberedende forløb på HF & VUC FYN. Forløbet fokuserer på kursisternes kundskaber i dansk- og matematik. 

Bedre til at høre efter

- Jeg tror faktisk, det vil lykkes for mig at gennemføre, så jeg kan søge ind på SOSU-skolen, siger Tobias.
Ifølge ham selv er han blevet mere åben overfor at lære nyt – og bedre til at høre efter.
- Jeg vil bare have den eksamen, så jeg kan komme videre med en uddannelse. Det er vigtigt, så jeg ikke fucker mit liv op, fortæller Tobias Jon Skovhøj i en dansktime på VUC.

Gør klar til eksamen

Kursisterne på SOSU-holdet skal til eksamen i december, og allerede i oktober er lærerne begyndt at give kursisterne eksamensspørgsmål, så de kender kravene og forhåbentlig blive klar til at søge ind på en erhvervsuddannelse med krav om minimum 2 i dansk og matematik.

Vil bruge SOSU som springbræt

19-årige Gadir Nasser går på hold med Tobias og vil også gerne ind på SOSU-skolen for at bruge det som springbræt til at komme videre på sygeplejeskolen.
- Men først skal jeg have forbedret mine kundskaber i dansk grammatik. For der er rigtig mange regler, jeg ikke kender. Men det er jeg på vej til at lære, fortæller hun.