torsdag den 23. januar 2014

Asfaltarbejder og ordblind?

Så er der hjælp at hente. Timelønnede i asfaltfirmaer bliver tilbudt ordblindetest – og 2 x 3 ugers intensivt ordblinde-kursus.

Jeg kan ikke altid forstå, hvad der bliver skrevet. Endelserne forsvinder – også når jeg selv skal skrive.
For det meste får jeg forståelsen af en tekst til sidst. Men jeg skal stave mig igennem. Det er besværligt, og det tager lang tid.
Selv når jeg skal læse et vejskilt, er det bøvlet.

Jeg skulle lige lære CD-ORD at kende. Så gik det op for mig, at det er et genialt computerprogram, som giver en fantastisk hjælp til ordblinde som mig - både når vi skal læse og skrive, siger Finn   - - , som har været på ordblindekursus under Astfaltskolen - et samarbejde mellem Asfaltbranchen og 3F - og udført af  HF & VUC FYN .


Testet som del af Asfaltskolen
Finn har ellers ikke tænkt over, at han skulle være rigtig ordblind – og slet ikke at det skulle være så slemt. Men da han kom på Asfaltskolen - et samarbejde mellem Asfaltindustrien og 3F på HF & VUC FYN blev han testet for ordblindhed.

CD Ord hjælper
Nu kan Finn godt se, at der forsvinder rigtig mange ord. Men samtidig har han lært at bruge computerprogrammet, CD-ORD, som både læser tekster op og hjælper med at stave.
- Det er en kæmpe hjælp. Lige nu arbejder vi for eksempel med en skriftlig opgave om stormen i 1999. Der er mange ord, jeg ikke lige kan finde ud af at stave, men så hjælper CD-ORD mig ved at komme med forslag.  Programmet kan jeg også bruge, når jeg er færdig på ordblindekurset her – og der findes et tilsvarende program til mobiltelefonen, fortæller Finn.

Et positivt træk
I starten syntes han, at 6 ugers skolegang lød en smule uoverskueligt.
- Men tiden er gået hurtigt, og jeg er glad for, at min arbejdsplads er gået ind i den form for undervisning. Det er et meget positivt træk, sige en tilfreds Finn.


OBU:
I ordblindeundervisningen, OBO, trænes grammatiske endelser og ordklasser.
-         -  Og så arbejder vi med læseopgaver, hvor kursisterne tilegner sig indholdet og diskuterer emnet, forklarer ordblindelærer, Søren Tambjerg (th på billedet nederst).
Læseproblemer i skolen, smitter helt naturligt af på udbyttet af de øvrige fag i skolen.
-         - Så det efterslæb arbejder vi selvfølgelig også med, forklarer ordblindelæreren 
It hjælpeprogrammer er en anden vigtig del. CD-ORD er som en åbenbaring for mange. Det læser ord op, kommer med forslag til stavning og hjælper med at finde de rette endelser etc.
Og efterhånden findes der rigtigt gode programmer til tablets og smartphones, så man kan indtale en besked, få den skrevet som tekst og sende den videre som mail eller sms - korrekt formuleret og stavet.
Virksomhedsforløb som her på Asfaltskolen er intensiv undervisning 2 x 3 uger. Og det betyder, at kursisterne typisk får et stort udbytte med sig, siger Søren Tambjerg.

mandag den 13. januar 2014

Formand Mette
tager ansvar


Kursistrådets nye formand, Mette Redsted, er 19 år, stammer fra Sorø, og siden 7. klasse har hun vidst, at hun ville arbejde med film og medier.
Så for hende var det oplagt at vælge Hf Event og kommunikation i Nyborg.
Der kan hun både arbejde lystbetonet og få den hf, hun skal have for at kunne søge ind på Medievidenskab i Århus til sin tid.

Endnu flere skal kende til de mange forskellige muligheder, der er for at dyrke sin passion
 og samtidig tage en hf eksamen på HF & VUC FYN, mener kursistrådsformand Mette Redsted.

Går efter indflydelse

Mette er seriøs og dedikeret i forhold til sit fag.
Men hun er også typen, der gerne vil tage ansvar, hvor hun er – og derfor melder sig ind i elev/kursistråd, for at have mere indflydelse på, hvordan hendes tilværelse er på de pågældende uddannelser.
Det gjorde Mette, da hun gik på Faaborgegnens Efterskole, hvor hun havde It og Medie som linjefag.
Det gjorde hun, da hun tog grundforløbet til at blive film- og tv-produktionsteknikker på Medieskolerne i Viborg.
Og efter at blive valgt til kursistrådet i Nyborg og Ringen gik hun hele vejen og endte som formand for det samlede kursistråd på HF & VUC FYN.

VUC giver unikke muligheder

Som formand for kursistrådet på HF & VUC FYN vil Mettes passion for kommunikation komme til at skinne igennem.

- Jeg vil arbejde for, at folk skal vide, at VUC for mange er et førstevalg – ikke mindst for kursister som hende selv, som har en passion, de vil dyrke, samtidig med, at de tager en ungdomsuddannelse.
- Her giver VUC jo en unik mulighed med de mange fagpakker som Kommunikation & Event, Sundhedsklassen, Film og Medier, Søfarts HF, Flow, Design HF etc.
- De mange muligheder er mange slet ikke bevidste om. Og det synes jeg er synd, siger Mette Redsted.

fredag den 3. januar 2014

Rinas hjerte viser vej


Som ganske ung så Rina Borgensgaard en fremtid for sig med blomster.
Røde, gule, – hvide, blå.
Dufte af sødlige fresier, violer … – blomster – hun i fred og ro kunne udvælge og samle i smukke buketter.
Langsomt men sikkert gled drømmen imidlertid ud af Rinas liv. Og efter sin HG fortsatte Rina på VUC, hvor hun fik en samfundsfagslærer ved navn Lisbeth.


Som helt ung så Rina Borgensgaard en fremtid for sig som blomsterbinder. Senere skiftede hendes fremtidsdrømme fundamentalt. Hun gik først på VUC, så på SDU, og i dag er Rina Cand. Mag i Moderne Mellemøststudier

Konflikt

Lisbeth kørte et forløb med holdet om Palæstina-konflikten, og smukke, duftende blomster blev nu for alvor erstattet med får, geder, larmende trafik, politisk og religiøs konflikt, te, humus, og en betagende – og i den grad fremmed arabisk og persisk kultur.

I 2011 fik Rina 4.000 kr. VUC-legatet og 3.000 kr. fra Keld Fredgaards Legat og rejste til Egypten - kort efter Det Arabiske Forår. I Egypten udførte hun socialt arbejde for Coptic Evangelical Organization for Social Services (CEOSS).
I 2013 - under sin specialeskrivning - modtog Rina Borgensgaard 3.000 kr. Fra Keld Fredbergs Legat og rejste til Ramallah på Vestbredden for at arbejde med sårbare børn og unge for Ungdommens Røde Kors.


9-11

Vi befinder os omkring den 11. september 2001, hvor terror- og mellemøstforsker Lars Erslev Andersen fra Syddansk Universitet blev landskendt natten over.
Spændende job, tænkte Rina, og fandt ud af, at Erslev Andersen var uddannet idehistoriker fra Århus og senere havde læst på Mellemøststudier i Odense.
Måske jeg skal læse noget i den retning, tænkte hun, men rejste først til Storbritannien for at arbejde og lære engelsk.

Jeg må lære engelsk - og arabisk

- Tilbage på Fyn startede hun så på Statskundskab ved SDU efter hf-fag i
engelsk, tysk og filosofi. Efter en bachelor i statskundskab fortsatte hun på Mellemøststudier på SDU og supplerede med arabisk på HF & VUC FYN i Odense.

Sideløbende med studierne på SDU læste Rina Borgensgaard arabisk på HF & VUC FYN – en stor mundfuld men en vigtig investering af tid og kræfter. For jeg bliver taget imod med store smil og åbne arme, når jeg taler arabisk til folk i Mellemøsten, fortæller Rina Borgensgaard.

Tiden at få et job

Nu er specialet afleveret. Rina Borgensgaard er Cand. Mag i Moderne Mellemøststudier. Og hvis hjertet stadig kan bestemme, kommer hun til at arbejde for en NGO – i Mellemøsten eller herhjemme.
Rina deltager derfor løbende i relevante konferencer for at netværke – og skaffe sig selv det job, hun gerne vil have.
- Det kan godt være grænseoverskridende. Men jeg tænker blot, at: ”Nu tager jeg min receptionsjakke” på – nøjagtigt som da jeg havde studiejob som receptionist i Odense Congress Center, fortæller Rina Borgensgaard.

Iført sin professionelle "kappe" er den 30-årige kvinde ikke længere pigen fra Gislev men Cand. Mag i Moderne Mellemøststudier, Rina Borgensgaard, på jagt efter et job.

VUC er nok der, hvor jeg virkelig fik åbnet øjnene for verden. Det var samtidig et sted med plads til mange forskelligartede mennesker – noget der gav en helt speciel dynamik, fortæller Rina Borgensgaard.