fredag den 11. januar 2013

Gik fra 00 til 12 i matematik


Du bliver aldrig til noget!
Den melding fra diverse specialklasser i Folkeskolen husker Maria Zarandi tydeligt.
Hun er ordblind, har ADHD og måtte trygle om lov til at komme ind på hf med sine alt for mange 00 og 02’ere.
For hun ville bare have mulighed for at komme videre – og ind på Den Sociale Højskole.

Særligt matematikken drillede Maria Zarandi.
Derfor var det også så tårerne stod ud af øjnene på hende, da hun første gang fik 12 i mundtlig matematik.



Hjælp fra en hjemmeside?
Det matematiske mirakel skete, efter en kammerat havde foreslået Maria at gå ind på hjemmesiden www.frividen.dk, hvor blandt andet matematiklærere gennemgår vanskeligt stof i deres fag.
- Jeg var skeptisk – også efter at have set den første video, fortæller Maria.
Men så kiggede Maria videoen igennem igen – og igen – og igen.

Gratis privatlærer
- Det gik op for mig, at jeg havde fået min helt egen privat-lærer, som jeg kunne ty til 24-7, siger hun og skynder sig at tilføje, at hendes egen matematiklærer, Gorm, også har udvist meget stor tålmodighed.
- Men der er jo trods alt grænser, som Maria Zarandi siger.

Første 12-tal
Til matematik c eksamen, hvor Maria fik sit første 12-tal, trak hun ”Rente og procent” – et emne, hun også havde været omkring på www.frividen.dk – ad flere gange.
- Det var vanskeligt i starten. Men når man først har forstået matematikken, der den ikke så svær. Men at jeg ligefrem skulle få mit livs første 12-tal i matematik, havde jeg aldrig troet.
Fortsætter med matematik b
Nu er Maria i gang med at hæve sit C-niveau til et B. Og www.frividen.dk er endnu en gang et fast holdepunkt, når Maria forbereder sig til undervisningen.
- Og jeg begynder at tro på, jeg når mit mål om at komme ind på Den Sociale Højskole, siger Maria Zarandi.

Inden Maria søger ind på Den Sociale Højskole har hun et enkelt mellemværende, hun skal have ordnet: Jeg skal en tur forbi min gamle folkeskole og vise dem mit hf-bevis – vise at jeg faktisk ER på vej til at blive til noget, siger en stolt og målbevidst Maria Zarandi.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar