tirsdag den 27. marts 2012

IDIOT! - Sådan oplevede Torben Skov at være ordblind. I en alder af 62 år har han lært både at læse op, skrive og holde foredrag. Selvtilliden har fået et boost

Jeg har følt mig som en idiot, fortæller Torben Skov om sin opvækst som ordblind


Den sidder stadig dybt i Torben Skovs brystkasse – ja i hele kroppen – oplevelsen af dengang den lokale præst gjorde ham helt og aldeles til grin under konfirmationsforberedelsen.

-          Vi sad der samtlige 30 mand og skulle læse op af det gamle og det nye testamente.

Det gik på skift, og det var med bankende hjerte, jeg kunne regne ud, at det snart var min tur.

- Bibelens bogstaver var det rene flimmer for mig. Jeg fattede ikke en brik af, hvad der stod. Men præsten blev bare ved – og gjorde mit fuldstændig til grin over for resten af mine jævnaldrende.

For Torben Skov satte oplevelsen fra præstegården sig på en måde, så han aldrig turde læse noget op siden. – ikke før jeg blev arbejdsløs fra Dalum Papirfabrik og kom på kursus her hos Carina Renander på HF & VUC FYN i Nyborg.




Hvis du skal være god til at leve med et handicap som ordblind, gælder det blandt andet om at lære de mest brugte ord udenad og at lære sprogets systematik




En forløsning
For Torben Skov blev ordblindeundervisningen en forløsning.

-        Nu kan han læse højt for børnebørnene – noget jeg aldrig har kunnet gøre for mine egne børn, fortæller han.

Skriver erindringer
Torben Skov er ligefrem begyndt at skrive sine erindringer ved hjælp af ordblindeprogrammet CD Ord, så hans børn kan få et indblik i det liv, han har haft – helt generelt – og i særdeleshed som ordblind.

På HF & VUC FYN har han holdt foredrag som samme emne- og succesoplevelsen af at kunne takle sit handicap.


Torben Skov gik fra at at være ordblind - til at være ordblind, forfatter og foredragsholder


Noget pjat, Torben
Hans mor er 90 – og lever endnu. Hun er en frisk dame men var ikke inviteret med til foredraget.

-        Hun har aldrig accepteret, at jeg var ordblind. Hun siger det er noget pjat. Og hun kan slet ikke forlige sig med, at jeg nu går i skole igen. Det er jeg da alt for gammel til, som hun siger.

Men for Torben er det en helt ny verden, der har åbnet sig.

-         Jeg har ikke lært så meget hele min skoletid, som jeg har lært på de seks uger, ordblindekurset her har varet. Tænk sig både at kunne læse og skrive. Det er da fantastisk. Og det er om at få hul på bylden – hellere i går end i morgen, siger Torben Skov.


FAKTA om ordblindekurset
For at blive optaget på et ordblindekursus, skal man screenes for ordblindhed.

Efterfølgende tager man endnu en test for at afdække mere præcist, hvor man har brug for hjælp.

Da holdene maksimalt består af seks personer, er der rig mulighed for individuel undervisning.

Noget af undervisningen går ud på at lære de 120 mest almindelige ord udenad, da de går igen og igen i vore sprog.

Kursisterne lærer at koble lyde med de mest gængse bogstavsammensætninger og at bruge elektroniske hjælpemidler til ordblinde

På ordblindekurser går der meget tid med at bearbejde de dårlige oplevelser, kursisterne har haft som følge af deres handicap. Her lød opgaven: ”Skriv det ord, der først falder dig ind, når du tænker på dit liv som ordblind”. Frygt er et af de ord, der hurtigt dukker op i erindringen.

mandag den 26. marts 2012

Passion for film – kombineres med en hf

Jakob Lund Rasmussen er "solgt" til filmmediet. Han håber på - og regner med at gøre filmen til sin levevej men helgarderer ved at tage en Film og medie hf på HF & VUC FYN i Faaborg

Som 12-årig pakkede Jakob Lund Rasmussen et lille kamera ud af en funklende ny æske ”Lego Studios”, og fra den dag var han solgt til film-mediet. Han blev roadie og lydassistent på ”Ronnie ser på stjerner” som 18-årig, og nu – som 20-årig – tager han en film-medie hf i Faaborg.
-          Jeg kører fra Odense hver dag og får de fedeste oplevelser og en kanon undervisning her i den sydfynske filmby, siger han

Med i britisk kortfilm
Jakob var egentlig i gang med en uddannelse til web-designer.
-          Men det var film, jeg ville arbejde med, og i Faaborg kan jeg dyrke min passion og samtidig få en hf. Det er optimalt, siger Jakob Lund Rasmussen.

Storyboardet skal være i orden, inden det er tid at filme - og det kan godt tage sin tid.



Fedt udstyr!

På skolen bliver Jakob ført ind i almindelige skolefag og filmens teoretiske sider.
-          Og samtidig er jeg  med i produktionen af diverse film. På den måde får jeg en rigtig god blanding af teori og praksis, siger Jakob Lund Rasmussen.

Se lige vores studie
-          Du skulle næsten prøve at se vore studier, siger Jakob og bevæger sig ned i skolens fuldt professionelle studie.
Studiet kan mørklægges totalt, lyses op af nyeste led-lys, og produktionerne kan mikses og sendes
direkte fra studiet.
-          Vi kan stort set alt med det udstyr, skolen har, siger Jakob.

Eget firma – og hf for en sikkerheds skyld
Jakob har en klar plan om at skabe sig en fremtid i filmmiljøet og har startet et produktionsfirma sammen med en kammerat.
-          Hvis det lykkes, fortsætter jeg med firmaet efter endt hf-eksamen, fortæller Jakob.
Og skulle Jakob Rasmussen – mod al forventning – ændre planer, har han jo også sin hf, der kan bringe ham videre i uddannelse.
-          Det må være en fornuftig helgardering, som Jakob udtrykker det.


Her er et billede fra dag-undervisningen. Hver tirsdag aften følger Jakob filmskolen "Station Next", som udbydes i henholdsvis Faaborg, Århus og Avedøre.
Jakob Lund Rasmussen har allerede startet eget produktionsselskab. Hvorfor vente?

fredag den 16. marts 2012

Højdeskræk? Ikke når jeg bare snakker!

-          Det kunne godt nok være sjovt, siger en midaldrende dame og kigger op på hf-klassen fra HF & VUC FYN, som vandrer rundt i Monkey Park – 6-8 meter over jordoverfladen.
Men hendes mave vender sig bare ved tanken.
-          Så snak lige med ham deroppe om, hvordan det er, siger jeg og peger op på Julius Møller.
Julius lider af en voldsom højdeskræk – og ville ikke befinde sig så højt over jorden under normale omstændigheder.
Men det kunne lige passe, at klassen skulle klatre rundt og more sig i trætoppene uden ham.
Så han satte sig for at tage livtag med sin højdeskræk.
-          Højdeskrækken er ikke væk. Men så længe, jeg bevæger mig – eller snakker, kan jeg koncentrere mig væk fra skrækken, som han forklarer iklædt en sikkerhedsline om livet og en sund kulør i kinderne.



Brug for al muskelstyrke
Turen til trætoppene i Monkey Park bag Ikea er kulminationen på et 7 uger langt forløb i idræt, hvor kursisterne systematisk har arbejdet med at forbedre både kondition og muskelstyrke.
-          Og jeg kan godt fortælle dig, at der er brug for al muskelstyrke, fortæller Anna-Sofie Sørensen. Og kaster sig ud i en tovbane, som bringer hende videre til næste træ kurende ned ad en ganske tynd stålwire.

Vi har fået ansvar
Gennem forløbet har kursisterne planlagt idrætsforløb for hinanden og efterfølgende givet hinanden feedback.
-          Det har været sjovt, fordi vi har fået en masse ansvar selv i stedet for bare at gøre, hvad læreren siger, fortæller Julius Møller og hans klatre-gruppe.

Godt sammentømret
Kursisternes styrke og konditionsforløbet er en del af Louise Müllers praktiske pædagogikum.
Grupperne har planlagt opvarmningsprogrammerne, som de har skullet prøve af på hinanden gennem forløbet. Da Louises tilsynsførende var på besøg i klassen for at følge undervisningen, blev hun overrasket over, hvor sammentømret klassen var.
-          Hun havde ikke set lignende sammenhold på sine egne c-niveau hold. Men de har også været særligt engagerede og gode til at tage hånd om hinanden, fortæller en oprigtig glad Louise Müller.


Her kan du se Julius Møllers og hans klassekammerat, Anders Gehring Hansens, video-log-bøger fra undervisningen.








fredag den 2. marts 2012

Greb om eksamensangst

Adrenalinen pumper hurtigere for at hjælpe dig med at gå ind i eksamenslokalet og lave en toppræstation.
Kroppen er smart indrettet.
Nogle gange misfortolker hjernen imidlertid adrenalinen og tror, du skal på flugt fra en overhængende fare.
Du sveder, du hyperventilerer, du får kvalme – ja eller måske begynder du at græde.
Det er nogle af de måder, eksamensangst kan komme til udtryk.
Det er et mareridt, når det sker.
Men der er hjælp at hente til den slags på HF & VUC FYN.

Prøv eksemepelvis at skabe velvære og afslappethed ved at massere punktet for enden af brystbenen, foreslår  Lislotte Jørgensen, som underviser i, hvordan du kan takle eksamensangst.

Det handler kort fortalt om at kontrollere sit åndedræt at komme væk fra hjernens misfortolkning og ud at mærke sin krop.
-          I grupper på omkring seks kursister arbejder vi netop med at mærke kroppen, sætte ord på angsten, få styr på åndedrættet og at indarbejde teknikker, som gør det muligt at håndtere angsten, som mange kender den fra eksamenssituationer, fortæller underviser på HF & VUC FYNs kurser i eksamensangst.
Og det lykkes faktisk at få kursister godt igennem eksaminer efter sådanne kurser – også kursister, som tidligere har haft store problemer med at gennemføre prøver.
Du kan tilmelde dig kurser i takling af eksamensangst hos Lislotte Jørgensen på ljo@vucfyn.dk eller hos en studievejleder.

Prøv at gnubbe siden af læggen mod et bordben eller et stoleben. Det giver dig fornemmelsen af at kunne stå på egne ben, tage rummet i besiddelse og være selvsikker. På sine kurser i takling af eksamensangst giver Lislotte Jørgensen endnu flere tricks til at få greb om angsten og præstere ved eksamen.