mandag den 1. oktober 2012

Sejleren gik i land på SDU

- En IKV gjorde vejen lettere for Frank Lamberg Nielsen

Mit drive var væk. Jeg gad ikke mere. Og hvis jeg skulle være tålelig for mine omgivelser, skulle jeg i gang med noget nyt.
Frank er matematisk student fra 1980, tidligere reserveofficer i forsvaret og påbegyndte en naturvidenskabelig basisuddannelse på Roskilde Universitetscenter, før han valgte at tage ud at sejle og uddanne sig til skibsfører på Københavns Navigationsskole i 1987.
- Og siden har jeg sejlet alle mulige former for fartøjer – sejlskibe med ”vanskelige forældres børn”, containerskibe og færger, fortæller Frank Lamberg Nielsen.

Brug for at komme i skole

Jeg havde brug for at komme tilbage og lære nyt - men jeg havde ikke
lyst til at bruge fem uger på engelsk, som jeg i forvejen kunne - ikke mindst
 efter mange år på verdenshavene, fortæller Frank Lamberg Nielsen
I 2006 gik han hen og blev træner på Maersk Training Svendborg og skiftede i 2009 til Maersk Supply, som blandt andet opererer i Nordsøen.
Men jeg var bare fuldstændig tappet og havde et brændende ønske om at komme i skole igen.
Optaget på SDU – på betingelse af …
Tanken om at vende tilbage til universitetsverdenen tog form.
- Jeg undersøgte psykologistudiet, men troede ikke rigtigt på, at jeg havde mulighed for at komme ind.
Men Frank søgte alligevel psykologi som førsteprioritet – og kom ind – på betingelse af, at han opgraderede engelsk til et B-niveau.
Nu havde han udsigt til at bruge 5 uger
 på et GSK-kursus for at opkvalificere sit engelske til et B – niveau.
Det passede ham ikke efter at have undervist på engelsk i flere år på Maersk Training Svendborg.

Se dog, hvad jeg kan!

-  Hvorfor kan jeg ikke bare gå op til en prøve og bevise mine kundskaber, tænkte han.
Og så var det, jeg blev henvist til HF & VUC FYN i Odense, hvor man var begyndt at foretage individuelle kompetence-vurderinger, fortæller Frank Lamberg Nielsen.
Han gik op til afprøvningerne, bestod og sparede således 5 ugers intensiv engelskundervisning.
I dag er Frank færdig med sit 2. år på psykologistudiet.
Tilbuddet om en IKV var ret ny på det tidspunkt.
- Men jeg var bare heldig at møde en vejleder, som kendte til det, fortæller den tidligere sejler.
 
En kompetencevurdering på HF & VUC FYN er gratis. Den gives på både avu-niveau (almen voksen- uddannelse) og på hf-niveau.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar